Kjersti hade gjort krusbärskräm med äpple på sin blogg och då slog det mig att jag aldrig ätit just krusbärskräm. Rabarberkräm med jordgubbar har jag växt upp med :) Jättegott det också. Nu hade jag väldigt lite krusbär, så jag valde att göra en kompott istället. Gott att ha på yoghurten eller på kex. Men vill du göra en riktigt god krusbärskräm eller annat gott gå in hos Kjersti och bli frestad. 

Kjersti had made gooseberry cream with apple on her blog, and then it hit me that I have never eaten at the gooseberry cream. Rhubarb cream with strawberries is what I have grown up with :) Yummy too. Now, I had very little gooseberries, so I chose to make a compote instead. Delicious to have on yogurt or on biscuits. But if you want to make a really good gooseberry cream or other treats visit Kjersti and be tempted.


Krusbärskompott

2 dl krusbär, jag hade både röda och gröna
en skvätt vatten
kokossocker efter smak
kanel

Lägg krusbär, vatten och socker i en kastrull och låt sjuda tills krusbären är mjuka och vattnet absorberats. Smaksätt med kanel. 



Gooseberry Compote

2 dl gooseberries, I used both red and green ones
a splash of water
coconut sugar to taste
cinnamon

Put the gooseberries, water and sugar in a pan. Let simmer until the berries are soft and the water has been absorbed. Season with cinnamon.