Sunday, July 20, 2014

Cherry Almond Squares

Även om jag kan kan äta vitt vetemjöl, så tycker jag att det är roligt att testa baka glutenfritt. Och jag vet att många av er, mina läsare, gillar glutenfria recept. I den här kakan använde jag både mandel- och kokosmjöl. Kakan innehåller inget fett/olja och får sin saftighet av kvargen istället. 

Although I can eat white flour, I think it's fun to try to bake gluten-free. In this cake, I used both almond and coconut flour. And I know that many of you, my readers, like gluten-free recipes. The cake contains no fat /oil and gets its moistness from quark.



Cherry Almond Squares

2,5 dl almond flour
1 dl coconut flour
1 dl coconut sugar
1,5 tsp baking powder
pinch of salt
1 1/4 dl quark
2 eggs
1 tsp almond extract
1 dl fresh cherries, chopped

Preheat the oven to 180 C. Line a baking pan (20 x 20 cm) with parchment paper.
Put all the dry ingredients in a bowl and mix. Add quark, eggs and almond extract and stir. Pour the batter into the baking pan and bake for 20 minutes. Let cool and serve with vanilla ice cream.


Körsbär-Mandelrutor

2,5 dl mandelmjöl
1 dl kokosmjöl
1 dl kokossocker
1,5 tsk bakpulver
nypa salt
1 1/4 dl kvarg
2 ägg
1 tsk mandelextrakt
1 dl färska körsbär, hackad

Sätt ugnen på 180 C. Klä en bakform (20 x 20 cm) med bakplåtspapper.

Lägg alla torra ingredienser i en skål och blanda. Blanda i kvarg, ägg och mandelextrakt. Häll smeten i bakformen och grädda i 20 minuter. Låt svalna och servera med vaniljglass.

13 comments:

  1. Vad gott med körsbär i :) Jag gör precis som du. Även om jag kan äta vetemjöl bakar jag helst glutenfritt!

    ReplyDelete
  2. "UNICEF har bekräftat att minst 35 barn i Gaza har dödats i luftanfall, och minst 269 har skadats. Det har också rapporterats att flera israeliska barn skadats på grund av raketattacker. 25 000 barn är i akut behov av psykosocialt stöd i Gaza." Unicef, Sverige.
    Det här var några dagar sen, situationen är ännu värre nu då man säger att det är runt 200 döda. Det här är inte ett krig. Hade det varit ett krig hade det varit två arméer mot varandra. Det här är en militärmakt (Israel) mot ett folk som inte har en chans att försvara sig - palestinierna.
    Det kanske kan kännas som att det inte finns någonting vi kan göra åt det, men det är fel. Vi kan använda våra röster för att få till en förändring, men det krävs att vi hjälps åt.
    Min vän har formulerat ett mail som hon har skickat till de olika riksdagspartierna + regeringen. Ett mail som uppmanar till bojkott av israeliska varor. Vill du hjälpa till? Gå in på min blogg och följ instruktionerna.
    Tack!
    http://miramalin.wordpress.com/2014/07/18/palestina-3/

    ReplyDelete
  3. Så gott igen.Körsbärssesongen är över här,men försöker minnas recepten när vi igen har körsbär.-

    ReplyDelete
  4. gahhh jag älskar körsbär. Kakan ser urgod ut fina du! Imorgon ska jag åka med Silja Line till Helsingfors :) Det ska bli kul, har inte varit där sedan någon gång på 90-talet ; ) kram från Hjo //Sofia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, körsbär är goda. Ha det så trevligt i Helsingfors! Kram

      Delete
  5. i want to try these. i love cherries and the healthy flours.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thank you Dina! Hope you will like them.

      Delete
  6. så fina.ser jättegott ut .själv hinner ja aldrig baka med körsbär/biggåer för de hamnar i magen lika snabbt.

    ReplyDelete