Saturday, May 18, 2013

Banana-Raspberry Cake

Jag gillar kombinationen banan och hallon. Bananen gör kakan saftig och ger god smak och hallonen medför syrlighet. Och att jag gärna använder kvarg i kakor vet ni redan :)

I like the combination of banana and raspberries. The banana makes the cake moist and gives good flavor and raspberries adds tartness to the cake. And I like to use quark in cakes, as you already know :)


Banan-hallonkaka

100 g smör, mjukt
2 dl socker
1 ägg
1 tsk vaniljsocker
1,5 dl kvarg
2 bananer, mosade
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
hallon

Rör ihop smör och socker. Tillsätt ägget och rör om väl. Blanda i vaniljsocker, kvarg och mosad banan. Tillsätt sedan mjöl och bakpulver. Fyll en smord brödform med hälften av smeten. Lägg på hallon och fyll på med resterande smet. Toppa med hallon. Grädda i 180 grader ca 35-40 minuter.

 


Banana-Raspberry Cake

100 g butter, softened
2 dl sugar
1 eggs
1 tsp vanilla sugar
1,5 dl quark
2 banans, mashed
3 dl flour
1 tsp baking powder
raspberries

Stir together butter and sugar. Add the egg and stir well. Mix in vanilla sugar, quark and bananas. Then add the flour, and baking powder. Fill a greased loaf pan with half the batter and add some raspberries. Then add the remaining batter and top with some raspberries. Bake at 180 degrees for 35-40 minutes.

22 comments:

  1. Vilken ljuvlig kaka! Jag blir sugen, fast det är tidigt på dagen! Kram!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack, ja den är mycket saftig och god! Kram

      Delete
  2. Låter gott. Vackert med röda prickarna ovanpå. // UllanBullan testar i köket

    ReplyDelete
  3. Gillat också banan och hallon ihop! :)
    Gott, gott!
    Ha en fin dag!
    Kram
    //Lana

    ReplyDelete
  4. Jag tror jag måste komma till Amsterdam och äta upp mig lite i sommar!

    ReplyDelete
  5. Den ser ju supersaftig ut. Var får du all inspiration ifrån? Jag är ju ingen bagare. Jag följer alltid recept när jag bakar, men freebasar när jag lagar mat. Ha en fortsatt trevlig kväll.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack Erika! Ja, den är mycket saftig och god. Jag funderar mycket på olika smakkombinationer och vill testa olika saker, det är så kul. Tack det samma!

      Delete
  6. En ole koskaan kokeillut tätä yhdistelmää, mutta luulen että se toimii hyvin! Banaani on todella monikäyttöinen.:)

    ReplyDelete
  7. This looks so delicious and I love the banana and raspberry combination!

    ReplyDelete
  8. Underbara bilder! Även dessa ser sådär underbart kladdiga i mitten :) Banan och hallon är även hos mig en omtyckt kombo.

    ReplyDelete
  9. Näyttääpä hyvältä. Vadelmat ovat kiva yllätys sisällä :)

    ReplyDelete
  10. Your friend " kwark " is there again! I love it when you get all creative like this!

    A mouthwatering end result! :) YUMMMMMMM8

    ReplyDelete
  11. bra kombination! Det är alltid så spännande att följa med dina recept är alltid så originellt och kreativt! trevligt! hoppas du njuter av veckan Katarina :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack Mette för din fina kommentar, den värmer. Kram

      Delete